czwartek, 10 kwietnia 2014

przedświąteczny żurek...

Mój mąż jakiś czas temu, gdzieś nabył żurkowy zakwas.
Jako, że nigdy nie robiłam żurku na zakwasie(bo wstyd się przyznać,ale jakoś smak z torebki bardziej do mnie przemawia), postanowiłam spróbować zmierzyć się z zakwasem.
Powiem szczerze, że nadal ten smak(jadłam wcześniej, teściowa robi na zakwasach ze sklepu)nie psuje mi kompletnie i psuje mi calą przyjemność z jedzenia.
Poniżej podaję przepis według mnie:P

ok. pół litra zakwasu
dwa litry wody
kiełbasa biała do parzenia 4-5 pędka
kilka suszonych grzybków
2 liście laurowe
kilka ziarem pieprzy
kilka ziarem ziela angielskiego
1 większa cebula
2 spore ząbki czosnku
ok. 200gram wedzonego boczku
marchew, seler i pietruszka
łyżka kwaśnej śmietany
łyżeczka startego chrzanu
sopl, pieprz, majeranek

Wodę wlewany do garnka. Zagotowujemy ją i parzymy w niej kiełbasę, dodając grzybki suszone.
Warzywa obieramy i płuczemy, a marchewke ścieramy na grubych oczkach. I do garnka, razem z kiełbasą. Woda w garnku w wywarem nie ma się gotować, bo kiełbasa nam popęka. Kiedy kiełbasa sie uparzy, wyciagamy i odstawiamy na bok.
Boczek kroimy w paski, a cebulę i czosnek w drobna kostke. Podsmażamy najpierw boczek, a jak sie wytopi z niego tłuszcz, odlewamy nadmiar i dorzucamy cebulę i czosnek. Posmażone na złoty kolor, wrzucamy do wywaru. Gotujemy jakieś 5 min i wlewamy zakwas. Wszystko teraz powinno się zagotować. Dodajemy sól i pieprz według upodobań. I pod sam konic gotowania dodajemy śmietanę i łyżeczkę chrzanu. A juz dosłownie chwilę przed wylączeniem, dodajemy roztarty w dłoniach majeranek. Kiełbase(można obrać z błonek) kroimy w plasterki(trochę grubsze niż na kanapkę). Układamy na talerzu. Gotujemy jajka na twardo i kroimy w ósemki i również układamy z kiełbaską.
Zalewamy żurkiem i gotowe:)
Smacznego :)

                                                 

1 komentarz:

  1. Mój zakwas na żurek już się robi i sama jestem ciekawa jak to wyjdzie i jak będzie mi smakowało, bo pierwszy raz będę robiła :)

    OdpowiedzUsuń